Ova mapa objavljena je 2014. i ilustruje predlog ruskog političara za podelu Ukrajine

Copyright AFP 2017-2022. Sva prava zadržana.

Onlajn portal B92 postavio je u martu 2022. članak u kome se tvrdi da je poljska televizija objavila mapu podele Ukrajine na koju je Zapad spreman. Kao izvor za ovu tvrdnju članak, podeljen na Fejsbuku više od 50.000 puta za mesec i po dana, citira bivšeg ukrajinskog pro-ruskog poslanika. To je, međutim, obmanjujuće. Poljska televizija jeste objavila mapu ali 2014. godine, kao ilustraciju zvanične ponude koju je Poljskoj poslao nedavno preminuli ruski lider ekstremne desnice i poslanik ruske Dume Vladimir Žirinovski.

"Poljska televizija objavila mapu podele delova Ukrajine: Evo na šta je Zapad spreman," navodi se u naslovu članka objavljenog 25. marta 2022. na portalu B92.net i podeljenog na Fejsbuku više od 50.000 puta.

U komentarima, većina čitalaca je razumela da članak dokazuje poljski interes u podeli Ukrajine. "Poljska prikazuje mapu po kojoj oni profitiraju. Znaci, odjednom mozda rat i nije tako los, Poljaci, jel da?" napisao je jedan čitalac. "Znači to bi Poljaci hteli, da dele Ukrajinu sa Rusijom hehe, kakvi licemeri i oni i ceo zapad," napisao je drugi.

Članak je, međutim, obmanjujući. Poljska televizija jeste objavila mapu -- ali 2014. godine kao ilustraciju izveštaja o ponudi za podelu Ukrajine koju je Varšavi poslao nedavno preminuli lider ruske ekstremne desnice i poslanik Vladimir Žirinovski.

Skrinšot obmanjujućeg članka napravljen 13. maja 2022.

Kao izvor, obmanjujući članak je naveo objavu na Telegramu 24. marta 2022. bivšeg ukrajinskog poslanika Ilje Kive, koji je sredinom marta 2022. izbačen iz nacionalnog parlamenta i njegove ekstremno desničarske proruske stranke, Opoziciona platforma - Za Život, zbog podrške ruskoj invaziji Ukrajine. Nekoliko dana kasnije ukrajinski predsednik Zelenski suspendovao je 11 proruskih stranaka, uključujući i Opozicionu platformu - Za Život, koja je imala 44 od 450 poslanika u parlamentu. U maju 2022. ukrajinski parlament je usvojio zakon, koji je onda Zelenski potpisao, a kojim se zabranjuje rad proruskih političkih stranaka u zemlji.

Kiva se nalazi i na listi ljudi protiv kojih je Vlada Ujedinjenog Kraljevstva uvela sankcije zbog "aktivne podrške" Putinovoj invaziji Ukrajine, navodi se u Vladinom saopštenju od 21. aprila 2022.

"Kiva je podrivao teritorijalni integritet i nezavisnost Ukrajine podržavajući rusku invaziju Ukrajine. Njemu je zabrajeno putovanje (u zemlje Ujedinjenog Kraljevstva) i zamrznuta imovina," navodi se u saopštenju.

Dva dana pre nego što je postavio tvrdnju da je poljska televizija objavila mapu, Kiva je na Telegramu rekao da je "Nato isprovocirao rat u Ukrajini" i optužio Mađarsku, Poljsku i Rumuniju da "čekaju pravi trenutak da uzmu, po njihovom mišljenju, njihovu drevnu teritoriju: regione Černivtsi, Lviv, Zakarpatija i Ternopil (te da je) ovaj plan otimanja razvijen još od (sticanja) ukrajinske nezavisnosti."

TV Poljska je objavila mapu ali 2014. kao ilustraciju ponude ruskog poslanika

Gugl pretraga po ključnim rečima na poljskom kako bi se pronašlo poreklo mape dovela je do izveštaja objavljenog na internet stranici poljskog javnog servisa, TV Poland (TVP) 23. marta 2014, nakon što je Ruska Federacija anektirala Krim. Izveštaj je naslovljen: "Duma poljskom Ministarstvu spoljnih poslova: hajde da podelimo Ukrajinu”.

Duma je donji dom ruskog parlamenta, Federalne skupštine Rusije.

Prema tom izveštaju, novinari TVP1 saznali su da je "poljsko Ministarstvo spoljnih poslova primilo zvanično pismo iz ruske Dume sa predlogom da podele teritoriju Ukrajine."

U pismu, tadašnji lider stranke LDPR u državnoj Dumi, Vladimir Žirinovski, predlaže da Poljska zatraži referendum o pripajanju našoj zemlji pet zapadnih ukrajinskih oblasti (Volin, Lviv, Ivano-Frankivsk, Ternopil i Rivne)," navodi se u izveštaju.

"Slična 'ponuda' poslata je Mađarskoj i Rumuniji u vezi sa regionima Zakarpatija i Černivtsi. Samo centralni deo Ukrajine bi ostao unutar njenih granica," dodaje se.

Skrinšot izveštaja TVP od 23. marta 2014. sa mapom kao ilustracijom, napravljen 16. maja 2022. Datum objavljivanja zaokružio AFP

U istom izveštaju portparol poljskog Ministarstva spoljnih poslova Marsin Vojčehovski (Marcin Wojciechowski) potvrdio je (00'44" u snimku) "da je poljska ambasada u Moskvi primila pismo poslanika Vladimira Žirinovskog u kome on ponavlja ono što je u prošlosti rekao u Dumi i u ruskim medijima."

TVP je onda prikazao (od 1’04 do 1’17’’ u snimku) grafičku ilustraciju ideje Žirinovskog, menjajući mapu podele Ukrajine. Prvo vidimo da Poljska "uzima" pet oblasti zapadne Ukrajine, onda Mađarska i Rumunija "uzimaju" jugozapad, onda bi istok išao Rusiji, a mali centralni deo zemlje bi ostao kao buduća mala Ukrajina.

Mapa objavljena u obmanjujućem članku i Kivinoj objavi kao dokaz da Zapad ima takav plan može se videti između 1'15’’ i 1’19’’ u videu.

Ministarstvo spoljnih poslova nazvalo je pismo "vrlo bizarnim", navodi se u izveštaju.

U odvojenoj izjavi, Vojčehovski je rekao da je pismo "vrlo čudno". "Napisaćemo ljubazan odgovor ali se on neće odnositi na sadržaj pisma," rekao je Vojčehovski 24. marta 2014. On je takođe izrazio žaljenje što neki Rusi "još uvek razmišljaju u terminima sporazuma Molotov-Ribentrop," izvestio je Rojters u to vreme. Sporazum iz 1939. između Moskve i Berlina uključivao je podelu zona interesa u istočnoj Evropi, uključujući Ukrajinu.

Poljski stručnjak iz Instituta za međunarodne odnose Univerziteta Collegium Civitas, Lukas Kister, rekao je TVP-u u izveštaju da je ovo bila "provokacija iz Rusije”.

Žirinovski je u jednom intervjuu u julu 2014. rekao (na 12":01') da je "podela Ukrajine neizbežna".

Prema izveštaju poljskog izdanja magazina Njuzvik, ova mapa je 2015. u ruskim medijima već pogrešno interpretirana kao poljski plan da podeli Ukrajinu: "Mapa podele Ukrajine ponovo se našla na ekranima ruskih medija nakon sporazuma iz Minska. To se dogodilo nakon što ju je TVP Poljska predstavila da ilustruje prošlogodišnju ponudu Državne Dume Poljskoj. Tabloid Komsomoljskaja Pravda bio je prvi koji je izazvao konfuziju o podeli. Sledili su ga ostali mediji, za koje je materijal poslužio kao zamajac za obezvređivanje Poljske u očima javnosti."

Zapadne zemlje, Sjedinjene Države i Evropska unija, uključujući Poljsku, više puta su rekle da podržavaju nezavisnost, suverenitet i teritorijalni integritet Ukrajine. Poljski ambasador u Beogradu rekao je u martu 2022. da je "neophodno da se prestane sa oružanim dejstvima i bezuslovno povlačenje oružanih snaga Rusije sa teritorije Ukrajine i povraćaj teritorijalnog integriteta Ukrajine, što podrazumeva i Krim i Donjecku i Lugansku republiku koje nisu priznate."

Početkom aprila 2022. objavljeno je da je Žirinovski preminuo. Kako je 8. aprila 2022. izvestio AFP, Putin je prisustvovao njegovoj sahrani.

Rat u Ukrajini